انتخابات

علیرضا ایزدی با اشاره به حضور قشر نوجوان و جوان در کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور و تنوع فعالیتی آنها گفت: فعالان کانون های مساجد می توانند در حفظ میراث ملموس و ناملموس فرهنگی تاثیر گذار باشند.

کانون های مساجد می توانند در حفظ میراث ملموس فرهنگی تاثیر گذار باشند

«علیرضا ایزدی»، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد برای پیشبرد برنامه های میراث فرهنگی برای حفظ میراث ملموس و ناملموس فرهنگی گفت: اصل قضیه میراث فرهنگی یک وظیفه همگانی است. ابتدا خود مردم به عنوان پاسداران اصلی باید حساسیت های خاص خود را داشته باشند و در کنار آن دولت باید همه دستگاه ها را در آن دخیل کند. کانون های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، مدارس، صدا و سیما و ... همگی می توانند باعث زنده نگه داشتن میراث ملموس ما باشند. به اعتقاد من اولی حفاظت از میراث ناملموس ما است چرا که این میراث ناملموس روح حاکم بر حوزه میراث ملموس ما خواهد شد و آن آثار و ابنیه تشکیل می شود؛ بنابراین با توجه به حضور قشر نوجوان و جوان در این کانون ها و وفور آثار متنوع در پهنه جغرافیایی کشورمان باید بتوانیم این آثار را با نگاه های مذهبی، اسلامی در راستای تقویت ابعاد ملی و میهنی ارایه دهیم تا زمینه ساز قوام و دوام تولید و نشاط اجتماعی در جوامع ما باشند. قطعا کانون های مساجد می تواند در این زمینه نقش آفرین باشند.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به این سئوال که با توجه به شعار سال مبنی بر مشارکت دادن مردم در فعالیت ها، اقداماتی که انجام می دهید چگونه می توان از ظرفیت عظیم نوجوانان و جوانان عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد استفاده کرد، گفت: فعالیت این نهادها ذیل برنامه های سازمان اوقاف،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان یا آموزش و پرورش است؛ ماندگاری این برنامه ها منوط به مشارکت مردمی است، اگر مجموعه های اوقاف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند در قالب تفاهم نامه ای اهداف خود را در این زمینه تبیین کنند می توانند به قوام این آثار کمک کنند و در درازمدت تاثیرگذار باشند.

علیرضا ایزدی در ادامه اظهار کرد: در سازمان اوقاف اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و امیدوارم وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بتوانند کارهای خوبی را در این زمینه انجام دهند.

وی  با اشاره به پرونده ثبت جهانی حوزه «رواق» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ثبت جهانی حوزه «رواق» به عنوان یکی از عناصر اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ همانطور که می دانید بخشی از آداب و رسوم ما در حوزه مساجد برای جلب مشارکت های مردمی می تواند تاثیرگذار باشد که در فهرست آثار ملی ثبت شده، تعامل جدی با مجموعه کانون های مساجد است. این مسئله سبب می شود تا قوام و نمود بهتری پیدا کند و بدون شک نتیجه مطلوب تری خواهیم گرفت.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.